måndag 3 september 2007

Vilket ställe!


Hej!


Är ny här och ville bara säga att vilket härligt ställe! Så kul att ha hittat hit och att få komma med i den här gruppen (min första grupp också). Många fina bilder och extra roligt när det är kommentarer till dom.
Tyvärr har jag inte upplevt dom underbara underkläderna själv (föddes alldeles för sent för det), men ett intresse för dom vaknade genom min kärlek till pin-up tjejer från 40- och 50-talet (och där gör ju underkläderna en del).
Vore underbart om dom ville göra korseletter mm i gammeldags stil idag, verkar inte finnas så mycket av det? Och så undrar jag vad som menas med "gamla manufakturaffärer" och "trikåaffärer". Var finns dom?
MVH Emelie

7 kommentarer:

  1. This message has been deleted by the author.

    SvaraRadera
  2. Hej och v채lkommen. Kul att du ocks책 gillar gruppen!
    Manufakturaff채r och trik책aff채r/butik 채r butiker fr책n f철rr som s책lde tyger, garner, underkl채der men 채ven korsetter och g철rdlar. Manufakturaff채rerna hade st철rre sortiment, med annat ocks책. Ibland hittar man n책gon p책 en liten ort, men de f철rsvinner numera i rasande takt. Damerna som driver dem g책r i pension och ingen vill ta 철ver.

    En som skall finnas kvar 채r Engstr철ms Trik책aff채r, Scheelegatan 5, vid r책dhuset i Stockholm. http://humaniorabloggen.blogs.com/photos/nytt_album/bbbengstrms1.html jag har inte varit d채r, men 채r det n책gon p책 forumet som har det, s책 skriv g채rna.

    P책 internet s책 har svenska Fr철ja bl.a. Midjekorsett Artnr:3497 och Hell책ng korselett i brokad Artnr:5088 p책 sin webb http://froja.jetshop.se/ som 채r som de gamla underkl채derna. Ibland hittar man ett och annat p책 Tradera under "Korsetter", men Tyska E-bay 채r b채ttre med en massa gamla g철rdlar och korsetter. http://www.ebay.de/ s철k p책 mieder.

    Karin

    SvaraRadera
  3. Jag har för mig jag läste här att någon hade kollat upp både Stockholms och Göteborgs manufakturaffärer och att det inte fanns några gamla underkläder kvar där? Så man kan säga att det är som vanliga små affärer som idag säljer ny och gamla grejer? Är det underklädsaffärer eller kan det finnas i till exempel tygaffärer och liknande, som har funnits länge alltså?   Tack f철r l채nkarna, ska kolla in dom meddetsamma! = )

    SvaraRadera
  4. Jag kollade i G철teborg f철r n책gra 책r sedan och det visade sig, att de flesta plagg s책lts till teatrar och buskisf철rest채llningar. De skulle ha dem n채r de gjorde roliga framtr채dande i underkl채desnummer. Bäst är alltid smÃ¥ manufaktur- eller trikÃ¥affärer ute pÃ¥ landet i nÃ¥got mindre samhälle. De är inte sÃ¥ snabba att kasta ut fjolÃ¥rsmodet,  sÃ¥ därför ligger det ofta kvar gamla korseletter och gördlar frÃ¥n 50 och 60-talet i nÃ¥gon lÃ¥da eller ute pÃ¥ lagret. När jag hittat passande plagg, sÃ¥ har de oftast inte kostat mer än en 100-lapp/st. Ibland fÃ¥r man dra till med att det skall vara till kompis möhippa eller för att klä ut tjejgänget för maskerad. DÃ¥ brukar det bli billigare  och de letas oftast upp bättre saker. Som Karin sa, s책 채r Tradera och tyska E-bay ocks책 st채llen d채r man kan hitta, men oftast till h철gre priser. Tyv채rr s책 till책ter Tradera inte att det s채ljs anv채nda underkl채der, s책 gamla g철rdlar och korseletter 채r numera sv책rfunna d채r. Budera har inte haft n책gon auktion p책 gamla underkl채der, som jag sett. Lycka till med s철kandet och ge inte upp. Du hittar s채kert n책gon bra leverant철r s책 sm책ningom, f철r det finns g철mda ute i landet. Kram Tina

    SvaraRadera
  5. Kanske ni skulle höra med butiken   Viola's Efterträdare    i Blattnicksele, jo det är säkert för lÃ¥ngt för nÃ¥gon av er att Ã¥ka dit men ringa och kolla gÃ¥r ju ? Har läst om butiken i en tidning pga att den funnits hur länge som helst. Kanske det finns nÃ¥got läckert att köpa därifrÃ¥n ?  Enligt Eniro : 0952-20093

    SvaraRadera
  6. Tusen tack f철r alla svar och tips! Om jag hittar en trik책aff채r ska jag absolut testa m철hippesnacket Hittade faktiskt en p책 tradera, v채rsta strut-bh:n p책 den och allt, j채ttegullig.

    SvaraRadera
  7. Hittat denna svenska e-butik m lite underkl채der fr책n 50 o 60-talet http://www.classicandvintage.se/index.php?act=viewCat&catId=19

    SvaraRadera