torsdag 26 januari 2017

Marianne knackar på!

Du som följt eller läst alla inlägg här på Tjejers Underkläder, har säkert liksom jag imponerats av Mariannes kunskap och roliga berättelser.

Häromdagen kom det en kommentar från henne! Det var många år sedan vi tappade kontakten, men jag blev jätteglad. Eftersom det var Marianne som kommenterade, fick vi givetvis också lite berättat från tiden då ALLA bar denna typ av plagg.


Hej Tina! 
Så roligt att du fortsätter ditt kvinnohistoriska arbete! Jag tappade kontakten med din grupp för rätt många år sedan. Nu sökte jag på Arnbergs Korsettfabrik (friluftsföreställningen) och såg en länk till din blogg. 

Många bra nyheter, t.ex. Om kalasbyxorna, strumpbyxor osv. Tänk att det i år hela femti år sedan strumpbyxorna slog igenom i Sverige! 

Jag gillade också sidan om gördelkrokar och mindes plötsligt de där långa behåarna som ju mest var ett tantplagg även om jag faktiskt hade en axelbandslös som jag skaffade till en frackbal på sextiotalet. Den var skär och utrustad med obekväma skenor som skavde rejält. Och inte var den helt pålitlig heller. I en vild jenka hoppade ena bröstvårtan upp ur halvkupan. Ridå!

3 kommentarer:

  1. Egentligen industrihistoria som riktar sig mot
    50% av populationen,och med en annonsering som är hur fräck som helst,
    klart man blir intresserad.Bara namnet korsettfabrik låter med dagens öron som oerhört spännande.Hoppas på mer och nya inlägg från er båda

    SvaraRadera
  2. Tack Brassierd. Det kommer mera inlägg från mig i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Det ser jag verkligen fram emot.

    SvaraRadera