Först ett stort tack till Tina som hittat en ny plats för Tjejers Underkläder från förr.
Ett första bidrag här lyfter fram poesin i text och bilder i svenska annonser från 1960-talet. Reklamen under 60-talet har ju fått ny uppmärksamhet genom Mad Men! Undrar om det gick till likadant på svenska reklambyråer? I vilket fall så kan man nog gissa, att det mesta av de förföriska underklädestexterna på den tiden skrevs av män – eller vad tror ni? De två första bilderna är från en postorderkatalog, vet inte vilken eller precis vilket årtal:
Visst är hon oemotståndlig, flickan i lila hatt och matchande behå och gördel? Texterna är laddade med ord som dunlätt, ungflickssöt, skir, kokett, ”charmspets” etc. Löstagbara strumpknappar skulle det vara, och de tycks mycket riktigt vara borta på bilden.
Här en postorderbild till. Byxgördeln har reglerbara strumpeband, som kunde flyttas uppåt eller nedåt för att anpassas till strumpans längd.
..
Här den två annonser från Damernas Värld år 1968, förmodligen över ett helt uppslag. En kvinnas hela liv skildrat genom de gördlar hon kommer att bära, givetvis alla från Triumph!
Lilla Ann-Kristin (överst på första bilden) ska bara behöva vänta några korta år, sedan får hon sin första gördel och kan uppleva hur underbart det är att vara kvinna. Då har hon sin Jolly Girl … ett ungt kokett set för tonåringen – den begynnande kvinnan. Hennes liv går vidare, och kräver alltmer stöd för byst, stjärt och lår. Byxgördel med lite längre ben, stadigare behå, och slutligen korselett markerar livets olika stadier för Ann-Kristin.
Texten överst på andra bilden är profetisk – oavsett hur modet ser ut med åren, så kommer det alltid att finnas en Triumph som stöd i livet för Ann-Kristin. Där gick det nog inte riktigt som copywritern trodde: Ann-Kristin har definitivt köpt en och annan behå sedan 1968, men av andra och coolare märken. Och hon har säkert varit gördel-lös under många år. Möjligen har hon någon ganska nyköpt ”shapewear” i lådan, kan vara en Triumph. De mesta pengarna har Triumph säkert tjänat på att Ann-Kristin (som så många andra kvinnor) köpt trosan Sloggi!
Femina var den lite mer speciella damtidningen under denna tid, och rymde både mode, heminredning och litteratur, om jag minns rätt. Här tre annonser från 1963, från svenska Abecita och tyska Triumph. Återigen är det poesi i texterna, det är ”läckraste kvalitet” och ”sagolikt välskuret” etc. Det sista setet heter till och med Poesie.
Golden 60s
Välkommen Golden60s!
SvaraRaderaKul att du både hittat hit och även vill bidra med bilder och informativ text till bloggen.
Kram
Tina